sobota 5. března 2016

Návod na život podle Jaroslava Duška a pár mých komentářů

Když se řekne Jaroslav Dušek, vybaví se mi tyto věci:

  • "Vyděržaj pioněr"
  • "Štípání bambusu, poloha mléka a vody"
  • "Například velbloudí ano"
  • "Víš co Sašo? Jdi do prdele"



A myslím, že nejsem jediná, kdo si tohoto herce spojuje především s rolí slizkého učitele Saši ze skvělého českého filmu Pelíšky. Ne všichni ale možná ví, že Jaroslav Dušek je kromě výborného herce také člověk s osobitým pohledem na svět a vlastní specifickou filosofii  (kterou se tady nicméně raději nebudu pokoušet představovat, protože bych ji nerada interpretovala špatně). Tento herec si postavil hliněný ekodům, už mnoho let nebere žádné léky, občas drží několikadenní půsty apod. Možná že dost lidí ho má tak trochu za blázna a já nebudu lhát, že jsem si o něm jednu dobu také myslela svoje, nicméně pak jsem narazila na jeho knihu ZEMĚ - cesta blázna a vnitřní svět Jaroslava Duška a můj pohled na něj se po jejím přečtení dost změnil. Tuto knihu musím doporučit všem, kdo se o duchovno alespoň maličko zajímájí (protože já se o něj nezajímám skoro vůbec a knížka mě až nečekaně chytla!). I když jsou v ní některé věci podle mého názoru trošku přitažené za vlasy, celkový dojem jsem z knihy měla výborný. Četla se hezky, nenáročně, a přesto mi dala mnoho podnětů se nad některými věcmi houběji zamyslet. Takže kdo by chtěl Jaroslava Duška poznat trochu jinak než jako toho chlápka s těžítkem, rozhodně doporučuji! :-)

A proč tohle všechno píšu? Před časem na mě totiž na fejsíčku vyskočil tento návod na život podle Jaroslava Duška, a protože si myslím, že má něco do sebe, rozhodla jsem se o něj s vámi podělit a přidat pár svých komentářů :-).

Tady je:

1. Když se ti něco líbí - řekni to.
To dělám ráda. Třeba říct "Tahle nová čokoládová tyčinka se mi moc líbí" (překlad: Koupíš mi ji?) nebo: "Líbí se mi tvůj lak na nehty" (překlad: Půjčíš mi ho?) pro mě není vůbec žádný problém.

2. Když se ti něco nelíbí - řekni to.
To už je horší. Popravdě dost nerada říkám, že se mi něco nelíbí. A taky záleží, komu se člověk se svou nespokojeností svěřuje. Například  říct "Nelíbí se mi, že si na to zase zapomněl" (směřováno k příteli) nebo "Promiňte paní docentko, nelíbí se mi, jak přednášíte, mohla byste toho nechat?" (vzpomínka na včerejší školu) je docela rozdíl. A pak taky - k čemu mi je říct třeba "Nelíbí se mi, že je dneska zima a sněží, chtěla bych raději rozkvetlou louku?" Změní se tím snad něco?

3. Když se ti po někom stýská, zavolej mu.

4. Když něčemu nerozumíš, zeptej se.
Pro mě velice problematické. Mám pocit, že jsem tohle vzdala už někdy ve druháku na gymplu v hodinách matematiky, kde zeptat se znamenalo ještě horší zmatení mysli a člověk si pak připadal ještě blbější. Navíc, když se na něco ptám, mám pocit, že narůstám do obřích rozměrů a na čele mi raší obrovským písmem slovo STUPID. Taky to tak máte?

5. Když se chceš s někým setkat, pozvi ho.

6. Když něco chceš, popros.
Používat kouzelný slůvko mě doma učili už od mala, takže s tím nemám problém. (Třeba: "dáš mi prosím kousnout?"). Je ale fakt, že když chce člověk vykrást banku, věta "Ruce vzhůru, prosím, dej sem všechny prachy, prosím."není nic moc.

7. Nikdy se nehádej.

8. Chceš-li, aby ti porozuměli, vysvětluj.

9. Když ses provinil, řekni to rovnou a nehledej výmluvy.
Jenže výmluvy nám pomáhají trochu se ospravedlnit a necítit se tak špatně. A někdy podle mě zas až tak neuškodí. Posuďte sami: "Omlouvám se, že jsem ti snědla tvůj jogurt, ale stejně už byl od včera prošlý." versus "Omlouvám se, že jsem snědla tvůj jogurt, ale jsem prostě nenažranej otesánek a nemohla jsem si pomocť!"  Co je lepší?

10. Mysli vždy na to, že každý má svou pravdu - a ta se nemusí vždycky shodovat s tvou vlastní.

11. Nestýkej se se špatnými lidmi.
To bych moc ráda, ale copak má člověk možnost takové volby? Lidé v sobě nemají zabudovaný radar, který by při každém setkání s blbcem křičel - bacha špatný člověk! Ach, jak jen by ten svět byl krásný, kdyby to tak bylo!

12. Nejdůležitější v životě je láska. Všechno ostatní jsou zbytečnosti.
Peace!

13. Naše problémy jsou pouze v naší hlavě.
Ano. Lidé si kolikrát myslí, že jsou oškliví, tlustí a hloupí, ale ve skutečnosti je to zkrátka jen myšlenka, kterou dál posílají okolnímu světu. Znáte ty situace, když sice někdo od pohledu vypadá úplně obyčejně, ale nám se zdá krásný a jako kdyby z něj vyzařovalo něco výjimečného? Je to proto, že ten člověk má spokojenou mysl. Takže ode dneška žádný černý myšlenky!

14. Okolní svět není ani dobrý ani špatný - je mu zcela lhostejné jestli existuješ.
(Like!)

15. Z každé události se snaž získat pro sebe něco užitečného.

16. Nebuď suchar.
Buď mokrar!

17. Pamatuj, že nikomu nejsi nic dlužen.
Nojo, ale co ty tři stovky, co jsem si tuhle půjčila od ségry?

18. Nezapomeň, že nikdo není nic dlužen tobě.

19. Nelituj ani času ani peněz na štěstí z poznávání světa.
Asi neznám nikoho, kdo by litoval, že se vydal někam na dovolenou či výlet a později litoval ztraceného času a peněz. Ale těch, kteří litují, že si zase koupili tohle a tohle a že promarnili čas tímhle a tímhle, bude asi více. Jenže! Kdybych například chtěla šetřit a neobětovat nic z času, který jsem si vyhradila pro práci do školy, nikdy bych nepoznala tu skvělou restauraci a neochutnala jejich výborné risoto. A to je přece taky svým způsobem poznávání světa!

20. V životě vždycky spoléhej pouze sám na sebe.

21. Věř svým pocitům.

22. K ženám (ostatně i k mužům), stejně jako k dětem buď trpělivý a trochu shovívavý.
Tuhle tezi bych jen maličko přeformulovala: K mužům (ostatně i k ženám), stejně jako k dětem buď trpělivý a trochu shovívavý. Nezní to hned logičtěji? :-D

A poslední dvě rady na závěr - moje nejoblíbenější, které by podle mého názoru měly být vytesány do kamene!

23. Pokud máš špatnou náladu, zamysli se nad tím, že až zemřeš, nebudeš mít ani tu.

24. Žij dneska, protože včerejšek už není a zítřek být ani nemusí.

...nepotřebuje komentář...

A co vy, ztotožňujete se s některými body? :-)
Mějte se krásně,



1 komentář:

  1. Naprosto super článek :) To s tím popros se mi líbí moc, protože mi příjde, že poslední dobou se na toto kouzelné slovíčko dost zapomíná.

    OdpovědětVymazat