úterý 16. února 2016

Jak si zamilovat zdravé jídlo

Pro nás milovníky kaší, burákových másel, jogurtů a zeleniny je "ne - láska" ke zdravému jídlu nepochopitelnou záležitostí. Vím ale, že plno lidí nosí v hlavě stereotypní představy toho, že zdravé jídlo je nemastné - neslané a tudíž nedobré. Zdravé jídlo ztrácí také u strávníků sympatie už proto, že by se "mělo jíst". 

Tak například můj táta. Představte si ho asi jako Homera Simpsona akorát s více vlasy, knírkem (a mozkem větším než velikosti fazole). Co se však týče tělesných proporcí, lásky k jídlu a alkoholu jsou na tom s Houmím dost podobně. Táta si nedovede představit, že by se měl vzdát svých milovaných párečků, klobásek, brambůrek a čokoládiček. Že by nějaké zdravé jídlo chutnalo stejně dobře jako třeba svíčková nebo roštěná. Nedá si ho už proto, že si prostě myslí, že bude bez chuti. Pak ale přijdu já se svými pečenými celerovými hranolkami, uzeným tofu či nějakou zdravou dobrotou, dám mu ochutnat a ? "To je normálně dobrý!", řekne táta.  No ne asi!


A takových lidí je spousta. Tvrdí, jak by rádi zhubli/začali jíst zdravě/omezili nezdravé jídlo, ale na druhou stranu také říkají, že jim zdravé jídlo prostě nechutná a že to nikdy nemůžou zvládnout. Je ale důležité si uvědomit, že zdravé jídlo není jen vařené kuře a brokolice! Proto tady mám pár tipů, jak si zdravé jídlo oblíbit.:

1) Nebojte se! 
Je důležité překonat předsudky o zdravém jídle. I zdravé jídlo může vonět a chutnat dobře! Stačí to jen vyzkoušet.



2) Projezte se!
Ne vždy nám nějaká potravina zachutná na první ochutnání. Dodnes nezapomenu na svoje první setkání s cizrnou. Proklínala jsem sama sebe za to, že jsem se odvážila strčit ty divné žluté kuličky do pusy. Dala jsem ji ale druhou šanci a dnes na ni nedám dopustit - miluju ji vařenou, pečenou, jako pomazánku, dokonce i ve formě sladkých sušenek. Článek na podobné téma si můžete přečíst tady. :-)

3) Zkoušejte!
Na zdravém jídle mě nejvíce baví neustálé objevování a ochutnávání nových potravin. Procházet se mezi regály zdravé výživy a prohlížet si všechny ty dobroty je pro mě ráj (a pro mou peněženku peklo, ale o tom jindy). Uvědomte si, že zdravé jídlo není jen suchá rýže a zelenina. Je to o variabilitě. Díky zdravému stavování jsem objevila tolik dobrot, ke kterým bych se se stravou založenou na konzumaci rohlíků a salámů nikdy nedopracovala! Jáhly, pohanka, různé druhy müsli, oříšková mléka, celozrnné těstoviny, sladký šmakoun, robi, lifebar tyčinky, smoothie...a mnoho, mnoho dalších, Zdravé jídlo není nuda!



4) Buďte trpěliví!
Může se stát, že zjistíte, že to zdravé jídlo není zas tak špatné, ale vaše srdce si bude stejně stýskat po klobáskách, hranolkách, řízečcích a lentilkách. Moje rada zní. Vydržte to! Vydržte 14 dní na čistě zdravé stravě a uvidíte, jak moc dobře se budete cítit. Jak budete plni energie, v dobré náladě a pohodě. Věřte, že se vám to zalíbí! A pak si klidně jednou za čas dopřejte, co vám chybí z vaší sladkotučnoslané minulosti. I já si jednou za čas pěkně zachrochtám nad maminčinými španělskými ptáčky, nad babiččinou šlehačkovou roládou nebo nad jednohubkami s krabí pomazánkou. No a druhý den to zkrátka jen vykompenzuji pěkně dlouhou procházkou či metrákem zeleniny k večeři, přičemž se pak zase pěkně vrátím ke svým zdravějším návykům. Rovnováha na prvním místě.

5) Nezblázněte se z toho!
Nevyčítejte si každý kousíček Milky navíc. Když na ni máte chuť a pohladí vás na duši, dejte si ji. Milujte prostě svůj zdravý jídelníček i s občasnými prohřešky. Protože ke zdravému životnímu stylu patří i duševní pohoda. A ta je přece nejdůležitější, no ne? :-)





A jak to máte s láskou ke zdravému jídlu vy? :-)


6 komentářů:

  1. Super napsané :) předsudky jsou všude! Hlavně zdravá strava není o tom, že se něco nesmí, ale o tom dát si to s mírou :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezký článek :) Mě naštěstí, když jsem začala stravovat jinak - zdravěji, to zachutnalo hned a samo od sebe. Spíš jsem řikala, jak jsem mohla být tak blbá a nepřijít na tyhle jídla dřív :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně celkově přijde, že to zdravé jídlo je i takové zábavnější, člověk má víc možnost,í než jen pořád dokola rohlíky, omáčky a knedlíky :-)

      Vymazat