středa 24. června 2015

Bez čeho se neobejdu: dnes na téma POTRAVINY

Burákové máslo, burákové máslo, burákové máslo!
Dobře, je toho trošku víc.
Ale burákové máslo je na prvním místě! Nebo to jsou ovesné vločky? Asi ano... Nene, máslo! Vločky! Máslo! Sakra, nemůžu se rozhodnout!
Tak to asi budou vločky s máslem. (A jsme zase u té kaše!).


Už jsem psala o tom, co je pro mě nezbytné při cvičení a také jste se mohli dozvědět, bez čeho se neobejdu u vaření a stolování.
Dnes se opět podíváme do kuchyně, ale tentokrát se pošťouráme (srandovní slovo, že jo?!) v mém talíři (mističce, hrnečku...).
Každý má nějaké své oblíbence, bez kterých si svůj jídelníček nedovede představit. Ať už to jsou potraviny patřící do každodenní stravovací rutiny (někdo si každé ráno sype vločky do kastrůlku, jiný si zase denně maže rohlík máslem) nebo potraviny, které bychom mohli zařadit do kategorie jakýchsi "neřestí" - takových těch dobrot navíc (u mé mamky jsou to například hašlerky a toffifee - hlavně večer u televize).

A jak že to mám tedy já?:-)

OVESNÉ VLOČKY
Nasladko i nasladko. 
Do kaše, do jogurtu, do smoothie. 
Do sušenek, do palačinek a lívanců,
Do buchet a koláčku. 
Do omelet, zeleninových placiček, masových karbanátků... 
Prostě všude! Jak dojdou vločky, dojde i moje dobrá nálada!

BURÁKOVÉ MÁSLO
Má cenu tohle komentovat? Závisláci mě pochopí a odpůrce zas nepochopím já! :-D

BANÁN
Tak jo, začíná tu být asi trošku nuda. Ale banán je opravdu ovoce, bez kterého se neobejdu. Existuje ovoce, které bych ze svého jídelníčku asi vyřadit zvládla (sice s těžkým srdcem, protože ovoce je zkrátka ovoce boží, ale zvládla.) Ale banán ne!
A proč? 
Chutná dobře v zimě i v létě.
Skvěle zasytí.
Když jsem měla střevní chřipku, hodně mi pomohl.
Prý je bohatým zdrojem draslíku (sice moc nevím, k čemu je draslík dobrý, ale dobrý určitě je!).
Je slaďoučkýýýýý.
S burákovým máslem tvoří dokonalou dvojku.
A k čokoládě se hodí víc než třeba mrkev.

A tady všichni moji favorité pospolu - kaše z ovesných vloček, banán a máslíčko.
Nemůžete nemilovat!


ZELENÝ ČAJ
Zelený čaj musím mít každý den, nejlépe k snídani. Nejenže mi chutná (mým oblíbencem je v poslední době Zen Chai od Teekane - zelený čaj s příchutí citrónu a manga, neurazíte mě však ani starou dobrou Jemčou), ale také mám pocit, že mě po ránu tak nějak příjemně nakopne do nového dne. Krom teplého ranního šálku ho mám ráda také pěkně vychlazený - třeba s citróny a mátou. Do horkého dne ideální! (I když dnes si dám asi radši zase teplou verzi, tomuhle říkají léto!?).
Samozřejmě mám ráda i ovocné, bylinné a černé čaje (v zimě totiž vodu téměř nepiji, zmrzlina), ale ten zelený je zkrátka top!

ČOKOLÁDA
A u antioxidantů ještě chvíli zůstaneme. Kdo nemiluje čokoládu, je pro mě nepochopitelný tvor. Já kousek čokolády potřebuji minimálně několikrát do týdne, nejlépe každý den. Upřednostňuji ty vysokoprocentní (i když jednou jsem měla 99% Lindtku a nebylo to úplně to pravé a ořechové).Takové od 70 - 85 % kakaa jsou pro mě chuťově ideální! Ale jestli hádáte, že když přede mě položíte tu nejsladší čokoládu s fialovým obalem, odolám, hádáte špatně. :-D Chutná mi samozřejmě i ta. Protože co je sladké, to je dobré a přináší to příjemné pocity. A neříkejte, že ne! :-)

TVAROH A BÍLÝ JOGURT
Existuje mnoho názorů na prospěšnost či neprospěšnost mléčných výrobků. Někdo tvrdí to a jiný zase ono.  Čemu dnes může člověk věřit? Mnoho let se prohlašovalo, jak jsou tuky špatné a jak je nutné všechny živočišné tuky nahradit margaríny. Jak to dopadlo všichni víme. Tuky již nejsou považovány za hlavní příčinu různých zdravotních komplikací a hlavní viník je dnes spatřován v cukru. Máslo zažívá rehabilitaci a vyskytují se naopak negativní hlasy proti dřívějším kámošům - margarínům. 
Jak je to tedy s mléčnými výrobky?
Pokud mám říct svůj názor, budu upřímná - nevím. Jediné co vím, je to, že mi  mléčné výrobky nedělají absolutně žádný problém, Chutnají mi, cítím se po nich dobře, a tak nevidím důvod, proč bych je měla ze svého jídelníčku vyřazovat.
A tak se konečně dostáváme k tomu tvarohu a bílému jogurtu. V mém jídelníčku jsou to opravdu základní a nezbytné potraviny. Používám je hlavně ve formě svačin (protože takový tvaroh s ovocem, nebo bílý jogurt s oříšky a medem, mmmm....), ale často jsou nezbytnou složkou i v různých (ne)zdravých dezertech.
No a co by to bylo za život bez tvarohového dortíku?

ŽVÝKAČKY
Tímto se dostávám do kategorie "neřestí". V minulém životě jsem musela být nějakým zvířetem patřícím do kategorie přežvýkavců. Jinak si totiž tuto svou potřebu nedovedu vysvětlit! Má spotřeba žvýkaček je šílená. V poslední době v tom začínám konečně spatřovat problém, protože sice žvýkám žvýkačky bez cukru, ale ty jsou samozřejmě plné různých umělých sladidel a sajrajtů a vzhledem k mému zlozvyku žvýkačky spíše spolknout než vyhodit, to asi není úplně dobré. A tak jsem se rozhodla spotřebu žvýkaček výrazně omezit a místo deseti denně (hrozné, že?) si dát třeba jen jednu - dvě a časem s nimi přestat úplně. Snad se to podaří. :-)

ZELENINA?
Marně jsem přemýšlela, bez jaké zeleniny se neobejdu. Co mě napadlo hned, bylo avokádo! 
Paráda, až na to, že avokádo je ovoce. 
Tak snad rajčata či papriky? Nebo cukety?
No, v létě rozhodně! Slaďoučká rajčátka ze zahrádky, výborné domácí cukety, které vám ke konci léta už lezou trochu krkem, ale ne natolik, abyste je přestali milovat...
Pak jsem si ale vzpomněla na zimu. Jak obrovský problém mám v zimě se zeleninou. Musím se do ní totiž spíše nutit, než abych si jí s radostí dávala každý den. Za prvé je to proto, že se to v zimě nedá téměř jíst (ani se nedivím, že lidé o Vánocích tloustnou, protože kdo dá v prosinci přednost hnusnému bůhvíkde vypěstovanému rajčeti před výborným doma upečeným vanilkovým rohlíčkem? Já ne!) a za druhé -  protože mi z ní je zima! A tak když už si mám dát v zimě zeleninu, většinou je tepelně upravená (a vůbec nejlepší je, když je ve formě dýňové polévky :-D).
Je to tedy sice ostuda, ale vše nasvědčuje tomu, že bych se bez zeleniny pravděpodobně klidně obešla.

A to je z mého seznamu potravin, bez kterých nedovedu být asi vše.

Čeho byste se nedokázali vzdát vy?:-)



2 komentáře: