neděle 20. září 2015

Ice Ice cream, baby!



Léto nám pomalu končí a období osvěžujících ledových tříští a lahodných zmrzlin za chvíli nahradí čas sladkých jablečných štrúdlů a horkého voňavého svařáku.

Šťavnaté letní ovoce obchodníci brzy v regálech vymění za čokoládové figurky Mikulášů, čertů a andělů  a než se nadějeme, z výloh nás ozáří stříbrní sobi a baculatí Santové.
A protože někoho může mrzet, že léto nám pomalu doznívá, pojďme se ještě na chvíli vrátit k tomu, co dělá léto létem - ke ZMRZLINĚ!

Jako malá jsem milovala polárkové dorty. To jsme vždycky byly na prázdninách u babičky a ta svým drahým vnučkám dopřávala, co si umanuly (ostatně jako asi každá babička). Tak byly porce polárkáčů na denním pořádku a výjimkou nebyly ani různé druhy nanuků č  kornoutů. A když se pak jelo do města (na trhy pro borůvky a k Vietnamcům pro něco na sebe), nechyběl ani zmrzlinový pohár s kopou šlehačky a kompotovaného ovoce v dnes už dávno zavřené Pizzerii Labe v našem rodném městě Kolíně. A asi nemusím říkat, jak moc jsme měly se sestrou podobné výlety v oblibě!
A když došlo na kopečkovou, měla jsem nejradši jahodovou a samozřejmě šmoulí, o které dodnes nevím, z čeho se vlastně skládá a ani to vědět nechci.
Ach ty časy!
Také nám ale chutnala zmrzlina domácí z rozmixovaných mražených jahod a poctivé našlehané 33% šlehačky. Tu chuť si pamatuju dodnes a je zvláštní, že když jsme ji někdy dělali doma, nikdy nechutnala tak dobře jako "za mlada" u babičky.
Proč už jsem vyrostla? 

S postupem času pak začala být v módě zmrzlina točená. Vanilková či čokoládová, nejlépe však míchána a když k tomu byla politá čokoládou, svět byl asi tak o sto procent krásnější!



Čemu jsem nepřišla na chuť nikdy, byly zmrzliny vodové, a tak mě zmrzliny typu Paráda či Calipo (ještě ke všemu třeba s colovou příchutí, blééé) nechávaly chladnou a nechápala jsem, jak si na nich někdo může pochutnat! Ale sto lidí, sto chutí, že.

V období, kdy jsem se snažila zhubnout, jsem se zmrzlině vyhýbala jako čert kříži a vůbec jsem si neuvědomovala, že si lze na mnoho věcech pochutnat zdravě - i na zmrzlině . Člověk musí jen trošku hledat nebo být vynalézavější a vyrobit si ledové osvěžení sám.

A jak je tomu dnes?
S mým aktuálním přístupem ke stravování a jídlu se samozřejmě snažím stále vybírat zdravější alternativy, zajímat se o složení toho, co kupuji, ale lhala bych, kdybych tvrdila, že jsem v horkých letních dnech vždy odolala sladké točené zmrzlině, která by asi zrovna soutěž o nejzdravější zmrzlinu nevyhrála. Nicméně kdo můj blog už nějakou chvíli čte, zná můj názor a přístup k té celkové mánii celaneatingu a ví, že z občasných "prohřešků" si vlasy netrhám a snažím se řídit hesly jako je střídmost, rovnováha a především zdravý rozum.

Pár tipů na kvalitní a poctivou zmrzku bych ale měla:
- Fruitissimo a jejich ovocné sorbety (mango, mango, mango!)
- Angelato - kdo neochutnal, jako by nebyl! Nejlepší zmrzlina jakou jsem kdy jedla. Naleznete zde jak ovocné sorbety, tak zmrzliny smetanové a pochutnáte si i na netradičních příchutích jako je například hit letošního léta olivový olej a bazalka (!!!), podzimní příchuť mák se švestkami nebo třeba levandule s bílou čokoládou (to chceš!).



- Domácí výroba - je snad něco jednoduššího než rozmixovat mražené ovoce s tvarohem? Mňam! A pro koho je tvaroh s ovocem nuda, může vyzkoušet i některý z následujících receptů:

AVOKÁDOVO - ČOKOLÁDOVÁ
Rozehřejeme pár kousků kvalitní čokolády s vysokým obsahem kakaa (množství záleží na tom, jak moc intenzivní čokoládovou chuť chcete) a necháme lehce vychladnout. Mezitím si rozmačkáme zralé avokádo, které promícháme s trochou kakaa a lžící medu. Přidáme k rozpuštěné čokoládě a dáme zmrazit. Zmrzlinu během mražení občas promícháme a po pár hodinách můžeme podávat.


OVESNÁ SE SKOŘICÍ
To bych snad ani nebyla já, kdybych nevyzkoušela zamrazit ovesnou kaši... A vznikla z toho ovesná zmrzlina! Recept je stejný jako když vaříte ovesnou kaši, jen na povaření vloček použijeme plnotučné! mléko, ochutíme pořádnou dávkou skořice, necháme vychladnout a dáme zamrazit. Tuto zmrzlinu je nutné konzumovat pár hodin po zamrazení, když ještě není úplně tuhá, protože když jsem ji nechala v mrazáku přes noc, spíše než zmrzlinu jsem vyndala ovesný beton a na chuti to celkově nebylo ono.
Zmrzlinu si pak můžete ochutit podle svého, přelít ovocnou omáčkou. burákovým máslem nebo třeba jako já podávat s nakrájeným jablíčkem.


OŘÍŠKOVÁ Z CIZRNY
Tak tohle byla lahoda! Stačilo rozmixovat uvařenou cizrnu s mletými lískovými ořechy, medem a nasekanou čokoládou, dát zamrazit a skvělá zdravá zmrzlina byla na světě!



A co vy? Dopřáváte si zmrzlinu i v zimě? Nebo výhradně jen v parném létě?
A jakou máte nejraději? :-)













4 komentáře:

  1. Wow, tak ta cizrnová zmrzka mě fakt ohromila, to musím vyzkoušet!! :-) Jinak Fruitissimo má fakt úžasné zmrzky a sorbety a o Angelatu už jsem slyšela, ale bohužel jsem ještě neochutnala :-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě vyzkoušej, mají hrozně zajímavé příchutě a je fakt skvělá!

      Vymazat
  2. Páni tu cizrnovou musím vyzkoušet :D !
    Angelato už chci hrozně dlouho vyzkoušet, když jsem ale v Praze tak na to vždy zapomenu :D ,ale v neděli jedu do Prahy na závody ,tak snad už ho vyzkouším :D !
    Já osobně namám ráda takové ty smetanové,přeslazené zmrzily, ale miluju citronovou a moji favoritkou je Ben8Jerry - hořká čokoláda s pekanama a bílou čokoládou,už se nemůžu dočkat amerického týdne v Lidlu :D !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak tuhle Ben8Jerry příchuť jsem neměla, ale jejich cookies u mě vede! :-) Tu s pekanama musím zkusit, díky za tip! :-)

      Vymazat