sobota 9. května 2015

Když nesnídám kaši...

Miluji ji.
Myslím na ni ve dne i noci.(Dobře, jenom v noci během těšení se na snídani).
Ráno mi vykouzlí úsměv na tváří, i když je ten nejškaredější den.
Ano, řeč je o mojí životní lásce - o ovesné kaši!





Rána mohou vypadat různě. Někdo se ihned po probuzení otočí na druhý bok a nezná větší slast než v blaženém spánku pokračovat dál, jiný se třese po ranní cigaretě a silné voňavé kávě... A já? Já se zalepenýma očima běžím do kuchyně a sypu vločky do kastrůlku...

Jsou ale dny, kdy kaše na mém stole chybí. Někdy je to volba čistě nedobrovolná, když například snídám mimo domov a musím se spokojit s nějakou jinou alternativou, nebo když třeba nedejbože dojdou ovesné vločky (této apokalypse se ale snažím předcházet nekonečnými zásobami modrých balíčků z Lidlu)... Jsou ale chvíle, kdy má moje snídaně jinou podobu čistě z mojí vlastní vůle a bez mučení. Přece jen, i když něco nadevše milujete, není někdy od věci si trochu tu zažitou rutinu zpestřit. A tak 1 - 2 krát do týdne dávám šanci i jiným dobrotám, protože třeba takové banánové lívanečky nebo sladké tousty (s banánem a burákovým máslem!) také nejsou vůbec k zahození!

Z 99% jsou ale moje snídaně sladké, A pokud se na mém talíři ráno objeví něco slaného, to už je opravdu co říct a po pravdě si moc nevzpomínám, kdy naposled jsem snídala něco slaného. :-)

A co že to tedy snídám, když to není kaše?

DOMÁCÍ PEČENÍ
Občas si dám ráno místo ovesné kaše nějakou tu slaďoučkou domácí buchtu. Nestává se totiž moc často, že bychom jich doma měli plné pekáče a plechy, fňuk. Časy, kdy bylo na každý víkend napečeno, když jsme byly se ségrou malé, jsou nenávratně pryč. A tak když náhodou někdo nějakou tu dobrotu upeče, ovesná kaše musí jít stranou a já snídám například mramorovou bábovku, úžasné kakaové řezy nebo třeba koláčky s mákem! A právě protože to není tak často, mě ani nenapadne si takové věci odepřít! Ne a ne a ne!
Další kapitolou je pak pečení zdravé, které ale u nás doma není zrovna obvyklé, jednoduše proto, že by to tady nikdo nejedl. :-D Neboli dejte mému tatínkovi jen přivonět k tvarohu a bude vás z duše nenávidět! I přesto si ale občas něco zdravého upeču (po dlouhém propočítávání ingrediencí, aby výsledný výtvor vyšel na 1-2 porce) a i na tom si moc ráda pochutnám.
V neposlední řadě je tu pak pečení z kategorie sezónních pochoutek typu vánočka, cukroví nebo velikonoční beránek či mazanec. A kdo by odolal, když je to jen párkrát za rok? :-)




MIKROVLNY V AKCI
Někdy po ránu přijde chuť na něco podobného prvně jmenovaným dobrotám, ale žádný koláček ani dortík po ruce není. V tom případě si musím poradit jinak a to je ta pravá chvíle na ovesný mugcake! Stačí jen v hrnečku smíchat vločky, banán a vajíčko, vše šoupnout vlnit do mikrovlnky a během dvou minut je na světě výborný ovesný koláček! A ten pak lze doplnit podle libosti - na co je zrovna chuť. Já nikdy nezapomenu na jogurt a nějaké ovoce, ale skvěle si mugcake rozumí i kakaovým tvarohem nebo třeba skořicí. Tak jednoduché a tak dobré!



LÍVANCE A PALAČINKY
Tohle je nejlepší volba, když mám po ránu trochu více času na přípravu snídaně a na to si ji náležitě vychutnat. Na neděle jako dělané! Nejraději mám klasické banánové lívanečky z vejce a banánu, ale nepohrdnu ani různými vločkovými či "moučnými" variantami. A palačinky? Ty už připravuji jen z pohankové mouky. Mám pocit, že díky ní dostanou  úžasnou oříškovou chuť, která k nim neuvěřitelně sedne! A nejlepší je, že si je zase můžete ozdobit a ochutit, jak je libo. Nikdy nezapomínám na tvaroh či jogurt, burákové máslo a samozřejmě nějaké to ovoce, nejčastěji banán či ovoce lesní . Jejich příprava možná někdy zabere trochu více času, ale to, jak se pak rozplývají na jazyku...Dokonalý start dne! :-)



MÜSLI
Müsli je zase varianta, kdy toho času na nějaké to piplání se se snídaní naopak moc není. Je snad něco rychlejšího než nasypat müsli do misky a zalít ho mlékem nebo zamíchat s jogurtem? Myslím, že ne, Time. Jedná se tedy o jednu z mých oblíbených snídaní, pokud nemám čas vařit se s ovesnou kaší (i když ani ta nezabere víc než deset minut!). Někdy je však ale i těch deset minut cenných a potřebných, a tak se musím spokojit s touto jednodušší variantou. A vůběc mi to nevadí! Müsli miluji, i když si ho většinou dávám spíše jako doplněk ke svačině (nebo si jím zdobím lívance :-D). Mám ráda zapékané i sypané a v poslední době nejvíce ujíždím na tom od Mixit. Je skvělé mít možnost namíchat si müsli podle svých chutí a představ. Pánům (ano, vážně na to přišli chlapi!), kteří tento projekt vymysleli, patří můj obrovský dík!



SLADKÉ PEČIVO
Povidlový koláček. Meruňkový šáteček. Pekanový pletenec. Koláč s ovocem a drobenkou...A další a další. Tyto pochoutky si k snídani dopřávám opravdu jen výjimečně (protože ty zlé jedovaté tuky a cukry, žejo...!) No, spíše je to z toho důvodu, že tyto věci se zkrátka u nás doma vůbec nevyskytují. Nejčastěji si je dávám, když z nějakého důvodu nesnídám doma, například když jsem někde na cestách a na snídani jdu právě někam do pekárny na čaj či kávu a pro něco k snědku. Nejraději mám různé ovocné koláče, jako třeba ten, co vidíte tady na fotce. :-)



SMOOTHIE
V zimě by ho do mě nikdo nedostal, ale s prvními jarními dny, s prvním ovocem a následujícími letními horkými rány, kdy člověk někdy ani nemá chuť na něco "pořádného", je pro mě nejlepší volbou! Dá se do něj zakomponovat plno zdravých a prospěšných věcí, kombinovat ovoce i zeleninu, přidat mléčné výrobky nebo třeba oříšky a semínka. Fantazii se meze nekladou! Často také smoothie snídám v případech, když jsem den předtím měla hutnější večeři a ráno zas až tolik chuť na jídlo není (kecám, já ji mám pořád). Nejvíce mi chutná smoothie s červeným ovocem - jahodami a malinami, ale nepohrdnu ani tzv. smoothiem zeleným, i když nám trošku trvalo, než se z nás stali kamarádi (aneb příliš mnoho špenátu, co chutnal jako žabinec). Dnes už se ale nebojím téměř žádné kombinace, i když s červenou řepou svádím pořád trochu boj. Snad ji někdy přemůžu a časem si pochutnám i na smoothie z ní. :-)



Snídaně je zkrátka základ a dá se připravit na tisíc způsobů! Můžete si každý den pochutnávat na něčem jiném, střídat sladké či slané varianty a různé druhy pokrmů, nebo si jako já můžete zamilovat jeden druh snídaně a ten s různými obměnami připravovat stále dokola a sem tam si ho něčím zpestřit. Je to na vás. Důležité je ale tu snídani mít. Nevynechávat. Udělat si z ní rituál a vaše oblíbené jídlo si v klidu každé ráno vychutnat. Protože jak lépe nastartovat den než tím, co nadevše milujete? :)

A co nejraději snídáte vy?

Mějte se fajn,


15 komentářů:

  1. Snídaně jsou prostě nejlepší jídlo dne! :) Vedou u mě na plné čáře, tedy společně i s noční svačinkou v podobě tvarohu :)
    A co snídám já? Jsem na tom velmi podobně, kašičky - ať už ovesné nebo rýžové, jáhlové, pohankové - lívanečky, jogurt s müsli :) Prostě samé sladké dobroty.. ne, slanou snídani jsem neměla opravdu stráááááášně dlouho! A vůbec mi nechybí!
    Souhlasím s tebou, že je prostě kouzelné si každý den najít čas a snídani si vychutnat. Absolutně nechápu lidi, co nesnídají nebo vynechávají snídaně záměrně! To bych vůbec nezvládla! Snídaně je prostě základ, najdu si na ni čas vždy, i když pak musím vstávat extrémně brzo..Stojí to za to! ;)

    worldaroundmissnothing.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně! Opravdu nechápu ty, co nesnídají! Vždyť snídaně je na tom celém dni nejlepší! :-)

      Vymazat
  2. Moc hezká inspirace, vše vypadá báječně hlavně ty palačinky :)
    Já snídám nejčastěji asi taky kašičky (klasika ovesná, rýžová, špadlová krupička...), pak také mugcake, lívance, ovesné placky nebo třeba tvaroh s domácím müsli :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já snídám nejraději vločky s jogurtem, tvarohem, ovocem a mandlovým máslem :) Občas upeču nějakou zdravou mňamku. U nás doma na to zdravé taky moc nejsou, ale moje výtvory vždycky záhadně zmizí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jééé mandlové máslo! To jsem ještě neměla, vždy mě odradí cena, ale musí být úžasné! A domácí pečení je prostě nejlepší- jak zdravé tak nezdravé! :-)

      Vymazat
  4. U mě vede ovesná kaše ♥ ale nějaké lívance, palačinky, mugcaky, dortíky.. těm taky neřeknu ne! :D já si těsto na lívance připravuje den předem, ráno jen vytáhnu, promíchám a za 15 minut je hotovo.) jinak se s tím patlám i 30! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, to mě vůbec nenapadlo, připravit si těsto dopředu! Proč to nedělám? :-D Super nápad! :-)

      Vymazat
  5. Samé výborné snídaně, já to mám úplně stejně, taky někdy přidám vajíčka, chleba se sýrem a se šunkou, tousty,.. Asi jsem přece jenom trošku "Češka" :D Jinak z nekaší za mě vede mugcake, smoothie nebo si napeču něco dobrého. A pak taky samozřejmě to hřešení a lá slaďounké pečivo, návštěvy pekáren a cukráren. Nedávno jsem jela do školy o dvě hodinky dřív a zaskočila do jedné úžasné řemeslné pekárny, kde byl čerstvě vytažený z trouby fantastický ječný skořicový šnek, asi 200g, pořádně z kynutého máslového těsta a byl úžasný, ještě horký, na jazyku se rozplýval:3
    tribanany.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem dříve taky byla docela na slané snídaně - chlebík, šunka, sýr...Ale co jsem objevila kouzlo ovesných kaší, nějak jsem si navykla na tu sladkou chuť a už jiné snídaně než sladké nechci :-D A jak popisuješ ten skořicový šnek, úplně bych si ho hned dala!

      Vymazat
  6. Se smoothie to mám stejně, v zimě není chuť, v létě naopak. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, v létě je prostě všechno to ovoce i zelenina zkrátka takové chutnější! :-)

      Vymazat
  7. Jsme na tom stejně. Já ráno taky běžím do kuchyně a těším se na svojí ranní ovesnou kaši. Ale vzhledem k tomu, že teď experimentuju a peču různé zdravé buchty, tak snídám taky i svoje výtvory. Jinak slanou snídani jsem neměla, ani nepamatuju. Sladká je prostě nejlepší :-)

    www.cookingwithsusa.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Snídaně je nejlepší jídlo dne :D Nejraději bych snídala celý den :D Momentálně u mě vede kaše, ale hodně jsem si teď oblíbila i lívance a palačinky, takže to obměňuji takto - kaše, lívance, palačinky :D A slanou snídani jsem měla naposledy...Kdo ví kdy ? :D Sladká je nejlepší, slaná mi nesedí :D

    http://lucyshealthylifestyle.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  9. mugcake se chystám vyzkoušet už nějakou dobu, ale pořád se nějak nemůžu odhodlat.. prostě mi to přijde až moc jednoduchy, než aby to mohlo být dobrý, nemůžu si pomoct :D

    OdpovědětVymazat