pondělí 20. července 2015

Co mi umí zvednout náladu

Znáte to - ráno vstanete, zakopnete o vlastní nohy, málem si vyčistíte pleť odlakovačem na nehty a ať už si na sebe vezmete cokoli, vůbec nic vám nesluší. Do toho se pohádáte s přítelem, protože jako obvykle zaspal a vy nemáte čas ani náladu ho pořád dokola budit a on zase nadává, proč že jste ho nevzbudili. Pro zlepšení nálady si jdete dělat snídani, přičemž zjistíte, že došly ovesné vločky a někdo vám snědl poslední banán. Tak do sebe násilím natlačíte zbytek tvarohu od včera s horou burákového másla (aby se to neštěstí trochu vykompenzovalo) a vydáte se na nákup doplnit zásoby. A i když to máte naplánované přesně na čas, tramvaj vám ujíždí před nosem a začíná pršet...



A takový den někdy máme všichni. Den blbec.

Dále jsou tu dny, kdy nám náladu zkazí něco nárazově. Může nás rozhodit sedmdesátiletá nóbl babička v autobuse, jak si to jako představujeme, pouštět jí sednout, když ona tak stará teda není!
Nebo nás může vytočit, když si jdeme pro léky na předpis, ale musíme nejdřív obejít 56789 lékáren, než je opravdu dostaneme, protože zrovna nejsou na skladě.
A často stačí jen příjemná paní na poště.

Pak je tu ale ještě něco jiného. Věci, které nám naopak náladu zlepší. Které nám vykouzlí úsměv na tváři a zpříjemní den. Které nám dělají radost, i když se jedná často o pouhé maličkosti. Věci, díky kterým nám nálada vystoupá zase o stupínek výš a díky kterým jsme nakonec ochotni odpustit i ten sežraný odcizený banán :-).

Já se dnes rozhodla napsat článek právě o těchto věcech, které zvedají náladu mně.
Píšu ho hlavně z toho důvodu, abych vám (i sobě) maličko připomněla, jak důležité je radovat se z maličkostí a ne se naopak nechávat rozhodit každou prkotinou (i když to někdy není snadné). Na to je totiž život až příliš krátký.

Vybrala jsem jich jen pár, i když by se jich našlo určitě více.
Tady jsou:

SLUNÍČKO
Tenhle kulatý zázrak má na mě neskutečné účinky. Když ráno vstanu a už z okna na mě dýchá atmosféra prosluněného dne, mám hned lepší náladu. Sluníčko je prostě kámoš! Hřeje, dává nám vitamin D, nabíjí energií a poskytuje krásnou podívanou, když zapadá. No nemilujte ho!



HUDBA
Ne nadarmo existuje muzikoterapie. Mně kolikrát stačí, když zaslechnu svou oblíbenou písničku někde v radiu nebo na Óčku a hned je život zase o něco veselejší. Nebo když si oblíbím nějaký song a pouštím si ho na jůtůbíčku pořád dokola (až ho postupně začnu nenávidět, ale to je zase jiná kapitola). Vždyť přece už staří dobří Lunetici věděli, že hudba je lék!


DOBRÉ JÍDLO
Přece jen píšu blog, který se týká převážně jídla, takže nejde nezmínit ani to. Ano, jídlo je regulátorem špatné nálady. Všichni známe scénky z amerických filmů, ve kterých zhrzená žena po rozchodu boří lžíci do pětilitrového kýble se zmrzlinou. A je to tak. Ve stresu zkrátka často utíkáme do náručí různých pamlsků - většinou těch sladkých. A ani já nejsem výjimkou. I když, jak nad tím tak přemýšlím, tak možná vlastně ano. Výjimkou v tom, že mně zažene chmury vlastně každé dobré jídlo, nejen to sladké :-D. Problém však nastává, když se z toho stane pravidlo. Stres bohužel nejde řešit jídlem do nekonečna. Nicméně na tom, zlepšit si JEDNOU ZA ČAS náladu čtverečkem (dvěma, třemi...) kvalitní čokolády (nebo kouskem nějakého dobrého dortíčku). nevidím vůbec nic zlého :-).



MILÍ LIDÉ 
Další věc, která mě dokáže hrozně moc potěšit je, když se k vám cizí lidé chovají mile. Ať už je to průvodčí ve vlaku, obsluha v restauraci nebo třeba jen usměvavý řidič, který vás pustí na přechodu. Dokonalý příklad za všechny je Vietnamec od nás naproti z večerky - pan Kim Či (nejmenuje se tak, ale já jsem si ho tak pojmenovala - shoda s čínskou polévkou mi kim chi je čistě náhodná). Jeho upřímné usměvavé Dobrydéén  je tak optimistické, že by snad dokázalo zlepšit náladu i Brumlovi ze sedmi trpaslíků. Fakt. Nekecám!

ČISTO
O své úchylce na pořádek jsem se již párkrát zmiňovala. A je to tak, čisto a pořádek je jeden z dalších faktorů, které dovedou ovlivnit moji náladu. Tak třeba když přijdu na byt a je vidět, že někdo uklízel, hned s cítím lépe :-D. Je to zvláštní, ale vážně mi to dokáže vyčarovat úsměv na tváři. (A nejlepší je pořádně vycíděná koupelna!). Funguje to ale bohužel i naopak - není uklizeno - není veselá Ký!



VŮNĚ
Další z věcí, která mi dokáže zlepšit náladu je příjemná vůně (a nemusí to být pouze vůně burákového másla v ovesné kaši). Třeba když někdo vedle mě v tramvaji příjemně voní (ale jinak k lidem nečuchám, fakt!). Nebo když natrháte čerstvou bazalku do salátu. Nebo když se namažete tím nejvoňavějším tělovým kokosovým mlékem z DMka. Nebo když nařežete lilie do vázy a vždy když pak jdete kolem. jejich vůně vás uhodí do nosu. A nebo, když si jen uvaříte kávu. Protože ta její vůně je úžasná!



VÝPLATA
A od poetiky malých radostí jsme zase u těch špinavých papírků. Ach, ten zkažený materiální svět! Původně jsem chtěla tenhle bod vynechat, ale nakonec jsem si řekla, že když přijde výplata, je to pravdu většinou moment, který mi zvedne náladu, takže proč ho zapírat, když píšu článek na toto téma. :-) Jako chudá studentka si sice občas přivydělávám nepravidelnými brigádami, ale i tak na tom s penězi nejsem zrovna tak, jak bych si přála (ale kdo ano?). Tudíž když se nějaká ta nová cifra objeví na mém bankovním účtu, radost mi to prostě udělá.
Protože taková radost pak může vést k dalším radostem.
Třeba k novému tričku.
Nebo k dobré večeři v nějaké restauraci.
Nebo k hezkému filmu v kině.
Nebo k nákupu ve zdravé výživě...
...a to pak je ten svět zase o něco hezčí!



A co dokáže zvednout náladu vám?:-)





10 komentářů:

  1. Mě strašně potěší, když mi někdo jen tak pošle pohled, aniž by předtim vyzvídal adresu a desetkrát řekl, že mi něco pošle - takové krásně překvápko :)

    No a většinou je to jídlo, i když to je jedno s druhym - když se blbě najim, mám blbou náladu a když se následně najim líp, mám ji lepší :D

    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S těmi pohledy máš pravdu, v dnešní době smsek a facebooku je pohled skoro vzácnost! :-D

      Vymazat
  2. Krásnej úvod. :D
    Sluníčko za mě ne, v horku omdlívám. :/ I když se teď držím, ale stejně.. většinu času je mi hodně špatně.
    Miluju, když v tramvaji padám k zemi a nikdo mě nepustí sednout. :( :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To horko je naprd, ale stejně, když to svítí, mě to prostě vykouzlí úsměv na tváři! :-) Ale máš recht, že v té tramvaji, když je vedro, to je šílenost!

      Vymazat
  3. Všechno sedí i na mě! I když to jídlo asi nejvíc! :D :3
    http://the-biggestfear.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to jsem ráda, že na to máme stejný názor :) určitě zkus, je výbornej!!
    http://the-biggestfear.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  5. Myslím, že to máme naprosto stejně. Akorát si nejsem jistá s tím úklidem, i když je fakt že když vidím jak se všude válí nějaké věci, jsem ještě víc rozhozená :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem na pořádek opravdu trochu magor, takže když vidím, že je hezky uklizeno, hned se to na mé náladě projeví :-D.

      Vymazat
  6. To je super clanek :) !
    Mám to hodne podobne :D !

    OdpovědětVymazat